Terug van nooit weggeweest: Trevor DTRe Vince
Na een opvallende start met de DTRE Stella in 2020, werd het even stil rond Trevor Motorcycles. Nu is het merk van bezielers Philippe Stella en Jeroen-Vincent Nagels terug. En met een grotere kans op succes. Tot die conclusie kwam Onze Man die niet alleen met de JV Nagels en Stella rond de tafel ging zitten, maar ook nog eens met de nieuwe Trevor DTRe Vince aan de slag kon.
Groot verschil
Trevor maakte dus een opvallende entree met de DTRe Stella. Echter door een aantal gebeurtenissen buiten de wil van de drijvende krachten Stella en Nagels om, kwam de ontwikkeling van de Stella tot stop. Het is met de nieuwe Trevor DTRe Vince dat het bedrijf opnieuw zijn doelen gaat najagen. Mooi is ook dat de twee oprichters nu elk een model hebben dat hun naam draagt. We hadden het genoegen met beide modellen te kunnen rijden. Een drietal jaar terug met de Stella, zeer recent met de Trevor DTRe Vince. Het verschil is groot.
De motor voelt veel homogener aan, het vermogensverloop is soepeler en zeer belangrijk, de gasreactie is direct maar vloeiend. Bij het vorige model noteerden we enige vertraging op het gas en was de indruk aanwezig dat je met een prototype op weg was waar nog wel wat aan mocht veranderd worden. Dat was trouwens niet eens zo ver van de waarheid. Op de Vince heb je dat gevoel niet. De motor is ‘af’, of tenminste: zo voelt hij aan. Het valt niet uit te sluiten dat er aan de uiteindelijke productieversies nog een paar details wijzigen. Dit is in elk geval een elektrische motor zoals hij hoort te zijn. En er zijn een paar extra’s aan.
Maris
Belangrijk in dit verhaal is dat de assemblage en de finetuning gebeurd bij Maris Racing. Wie is Alain Maris? Een ex nationaal motorcross kampioen en veelvoudig classic-motorcross kampioen. Echter: vooral een man met gouden handen bij het restaureren en bouwen van vintage off roads. Dan weet je dat je aan de slag gaat met iemand met oog voor details én kennis voor het afstellen van motoren. Terwijl Trevor al altijd een streepje voor had bij het combineren van motordesign en minimalisme, komen daar nu ook nog hoogstaande rij-eigenschappen bij. Mét een voetrem, want dat is in sommige landen nodig en vooral een rijwielgedeelte dat haarfijn afgestemd is op het motorkarakter. De Trevor DTRe Vince is goed ogende motorfiets met een unieke stijl en een uitgekiend rijkarakter. Hij zal ook nog eens onder de magische kaap van 10.000 euro blijven. Zet al die dingen op een rijtje en het begrijp het potentieel voor succes. Maar er is meer.
Rijbereik
De Trevor DTRe Vince heeft een gezond rijbereik. 100 km met één lading is vlot haalbaar, op de juiste wegen en met correct gebruik, komt daar zelfs wat bij. Het lage gewicht van de motor speelt hierbij een grote rol. Op vier uur is ie weer helemaal vol, maar na 2 uur, kun je al weer een heel eind verder. Dat maakt de motor geschikt voor woon-werk verkeer, voor gebruik in de stad, maar ook voor trips. Onze Man had zelfs een ambitieus plan voor een héél grote trip, maar daar komt dan wel wat voorbereiding bij kijken. Wat hier vooral van tel is, is dat dit een opstappen-en-wegwezen motor is, met een voldoende groot rijbereik voor dit type motor.
Dit is wat het moet zijn
Akkoord er zijn elektrische motoren met een groter bereik en andere ambities. Maar als elektrische motor succes willen hebben op een grotere schaal, dan is dìt het type motor waar moet mee gewerkt worden. Hoog fun gehalte, laagdrempelig in gebruik, inzetbaar voor houders van een rijbewijs B, goed ogend én betaalbaar. Bovendien gaat er niemand opkijken als je er eens een overharde weg mee in draait. Want het ding is nog stiller dan Zelensky na een meeting met Donald Trump. Dat komt ook doordat de ketting van het vorige model, plaats heeft gemaakt voor een stillere en meer gebruiksvriendelijke riem-aandrijving. Het nominaal vermogen is 11 kW – goed voor houders van een rijbewijs B. Het piekvermogen bedraagt 22 kW en dat is goed voor iedereen die graag wat fun heeft op twee wielen.

Minder is meer
De Trevor DTRe Vincent maakt gebruik van hoogwaardige componenten. Daar rekenen we o.a. de Nissin remmen bij, die zowel krachtig als doseerbaar zijn. Maar ook de Gates riemaandrijving en de 43 mm upsd vork die Trevors eigen naam draagt maar volgens Onze Man uit de rekken komt van een gerenommeerde veringfabrikant.
De DTRe Vince is momenteel goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg in Europa, en de homologatie in de Verenigde Staten is in behandeling. De beschikbaarheid van de motorfiets wordt verwacht in de zomermaanden van 2025. Met 9.995 euro blijven de mannen van Trevor onder de kaap van 10.000 euro. Je kunt de motor nu al in voorbestelling reserveren voor een bescheiden bedrag.